بر اساس گزارشی که روزنامه دیلی صباح منتشر کرده است، ترکیه پس از ثبت افزایش ۲۵۷.۳ درصدی در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، شاهد رونق بیسابقهای در فروش خودروهای برقی است.
افقاقتصاد آنلاین به نقل از شفقنا، بر اساس دادههای اخیر صادره از انجمن توزیعکنندگان خودرو (ODMD)، بیش از ۲۷۶۰۰ خودروی برقی در بازه زمانی ژانویه تا مه از مجموع ۴۷۱۷۴۳ خودروی جدید و مختلف فروخته شده است که سهم خودروهای برقی از بازار ر به بیش از ۷ درصد افزایش داده است.
افزایش مجموع فروش خودرو
مجموع فروش ماشینها و خودروهای تجاری سبک در ترکیه از ابتدای سال تا پایان ماه می ۶ درصد رشد داشته است.
در این میان، فروش خودرو با افزایش ۱۰.۲۵ درصدی به ۳۷۵۹۷ دستگاه رسید در حالی که فروش خودروهای تجاری سبک با ۷.۹ درصد کاهش به ۹۶۶۴۶ دستگاه رسید.
خودروهای بنزینی نیز با فروش ۲۴۷ هزار و ۸۲۸ دستگاه در صدر فهرست قرار گرفتند و پس از آن خودروهای هیبریدی با ۵۴ هزار و ۶۵ دستگاه در مرتبه بعدی قرار گرفتند.
فروش خودروهای دیزلی به ۳۹۳۵۱ دستگاه و خودروهای گاز مایع به ۲۷۸۳ دستگاه رسید. این دادهها همچنین نشان داد که با احتساب وسایل نقلیه E-REV، فروش خودروهای الکتریکی به ۳۱۷۰ دستگاه در پنج ماه اول رسید.
فروش خودروهای هیبریدی نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده و نسبت به سال قبل ۵۰.۳ درصد افزایش یافته است. تا پایان ماه می، خودروهای هیبریدی ۱۴.۴ درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۶ درصد افزایش داشت.
از سوی دیگر، فروش خودروهای دیزلی ۳۳.۱ درصد و فروش خودروهای گاز مایع ۳۷ درصد کاهش داشته است.
فروش خودروهای بنزینی هم با افزایش ۷.۴ درصدی همراه بود، اما سهم این خودروها از بازار از ۶۷.۸ درصد سال گذشته به ۶۶.۱ درصد کاهش یافت. سهم خودروهای دیزلی هم از ۱۷.۳ درصد به ۱۰.۵ درصد و خودروهای گاز مایع از ۱.۳ درصد به ۰.۷ درصد کاهش یافته است.
به گزارش دیلی صباح، فروش خودروهای برقی در ترکیه با معرفی اولین خودروی برقی محلی به نام «توگ» که سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفت، تقیت شده است.
این موفقیت به ترکیه کمک کرد تا از مرز ۶۵۰۰۰ خودروی برقی در سال ۲۰۲۳ عبور کند و در رتبهبندی فروش اروپا در رتبه ششم قرار گیرد.
محبوبیت خودروهای برقی در ترکیه به دلیل اهداف اقلیمی (آب و هوایی) و حرکت به سمت حمل و نقل پایدار است با این حال، چالشهایی مانند در دسترس بودن باطریهای لیتیومی، مقرون به صرفه بودن، و سرعت ایجاد زیرساختهای مربوط به ایستگاه شارژ همچنان موضوعاتی حیاتی برای این بخش هستند.