افقاقتصاد آنلاین به نقل از اخبارخودرو، قطعی برق در تهران برای فعالیت چراغهای راهنماییورانندگی دردسرساز شده است، بهگونهای که براساس اعلام پلیس موجب افزایش تصادفات در پایتخت میشود. البته شهرداری تهران اعلام کرد برنامههایی برای رساندن برق به چراغهای راهنماییورانندگی دارد.
پلیس نمیتواند ظرفیت خود را برای کنترل چهارراهها افزایش دهد!
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: قطعی برق تقاطعهای شهر تهران مشکلات بسیاری ایجاد میکند؛ شما تصور کنید چهارراه و تقاطعی که با چند چراغ و یک مامور پلیس راهور هدایت و کنترل میشود؛ در صورت قطعی برق با چه مشکلاتی روبهرو خواهد شد؟
سردار سید ابوالفضل موسویپور افزود: در صورت از کار افتادن چراغهای راهنماییورانندگی به هر دلیلی، در هر چهارراه ما باید ظرفیت انسانی خود را بیشاز چهاربرابر کنیم؛ زیرا باید در هر چهارراه، ۴مامور را سر هر خیابان قرار دهیم. همچنین باید یک مامور علاوهبر آن چهار نفر، در مرکز تقاطع قرار بگیرد تا شرایط را کنترل و مدیریت کند.
وی در ادامه گفت: وقتی چراغهای راهنماییورانندگی هوشمند هستند؛ یک نفر میتواند آن را هدایت کند و نیاز به مامور بیشتر نیست؛ اما اگر چراغها بهخاطر قطعی برق خاموش شوند؛ برای کنترل باید توان ما افزایش یابد که این اتفاق عملی نیست.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: درحالحاضر در پایتخت ۸۰۳ تقاطع داریم که عملا نمیتوانیم ظرفیت خود را برای همه این چهارراهها افزایش دهیم.
سردار موسویپور ادامه داد: بههمین دلیل، منطق میگوید برق چهارراهها نباید قطع شود. ما راهکارهای این مساله را سه سال پیش در جلسات مشترک با پلیس راهور، اداره برق و شهرداری مطرح کردیم و امیدواریم مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال قرار بود ۳۰ تقاطع مهم معرفی شود که برقشان قطع نشود اما هنوز در یک تقاطع نیز این مساله اجرایی نشده است.
هیچ تقاطعی به سیستم برق یوپیاس مجهز نشده است
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به خاموشی معابر تهران گفت: این روزها به دلیل قطعی برق برنامهریزیشده، شاهد خاموشی معابر هستیم و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده است و لازم است که در افقبلند مدت، برای تامین برق پایدار در سطح شهرها اقداماتی صورت بگیرد.
سیدجعفر تشکریهاشمی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه نمیتوان نیروگاهها را تجهیز و کسری برق را جبران کرد، ادامه داد: در اولین سالی که شورا تشکیل شد با دعوت از مسئولان توزیع برق همین مشکلات را مطرح و اعلام کردیم قطعی برق چه مشکلاتی به وجود میآورد، اما متاسفانه شاهد هستیم مشکلات همچنان پابرجا هستند.
وی درباره سهم روشنایی برق معابر اظهار کرد: سهم روشنایی معابر از برق تولیدی حدود یک تا یکونیم درصد است. با قطع برق معابر شهری، شاهد پیامدهای ناگواری از جمله تصادفهای جرحی، خصوصا تصادف عابرانپیاده به دلیل تاریکی معابر هستیم. همچنین احتمال وقوع بزه در معابر تاریک افزایش مییابد. تشکریهاشمی درخصوص نقش روشنایی معابر در کاهش تصادفات با بیان اینکه مطابق با تحقیقی که در این خصوص انجام شده، در معابری که روشنایی در آنجا برقرار بوده تصادفات تا ۲۸درصد کاهش داشتهاند، گفت: بهرغم آنکه مدیرعامل وقت توزیع برق اعلام کرد کجسلیقگیها باعث قطع برق معابر میشود اما باز هم شاهد این اتفاق هستیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حکم ۲۴ برنامه چهارساله گفتهایم چراغهای راهنمایی و دوربینها باید به سیستم برق اضطراری (ups) متصل شوند و تا پایان این برنامه نیز باید ۸۰۵ تقاطع مهم به سیستم مذکور متصل شوند؛ اما با وجود این حکم شاهد هستیم که هیچ یک از تقاطعها به سیستم برق ups مجهز نشدهاند و آن ۴۲ تقاطعی که یوپیاس داشتهاند نیز یا سرقت شدهاند یا به دلیل گذر زمان کارآیی خود را از دست داده و قابل استفاده نیستند.
گفته میشود در این مدت، دو مناقصه برگزار شده که برندهای نداشتهاند. به نظر میرسد شیوههای کار دارای نقص هستند، نمیتوانیم سهسال از برنامه ۴ساله را پشت سر بگذاریم اما حتی یک تقاطع نیز به یوپیاس متصل نشود.
تمهیدات شهرداری برای کاهش خاموشی چراغهای راهنمایی
از طرفی مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد برنامه های کوتاه مدت این شرکت برای مهار بیبرقی چراغهای راهنماییورانندگی گفت: در مورد نگهداشت چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق نقشهای از اداره توزیع برق منطقهای تهران اخذ کردیم که براساس آن پهنهبندی و زونبندیهای قطعی برق در تهران مشخص شده است.
حمید برادران با تاکید بر اینکه کمتر از ۷درصد (حدود ۳۵ تقاطع)، از تقاطعهای هوشمند شهر در جوار دو منطقه اداره برق شهر تهران قرار دارند، ادامه داد: بر همین اساس یکی از اولویت های ما این است که با توجه به تعداد کم چراغهای راهنماییورانندگی که در جوار دو منطقه برق هستند، رایزنی برای استفاده از برق هر دو منطقه برای روشن نگه داشتن چراغها انجام شود. سوئیچ هوشمندی خواهیم داشت که اگر برق یک منطقه قطع شود بلافاصله چراغ روی برق منطقه دیگر سوئیچ شده که خاموشی چراغ کمتر شود.
در مرحله دیگر در نظر داریم از مکانهای دولتی و مهم مجاور چراغهای راهنمایی که قطعا دستگاه ژنراتور برق دارند؛ برق دریافت کنیم. در گام اول در حال رایزنی با ایستگاه های مترو در مجاورت چراغهای راهنمایی هستیم تا از برق آنها برای روشنایی چراغهای راهنماییورانندگی در زمان قطعی برق استفاده کنیم و به موازات آن با برخی ارگانها در تعامل هستیم که تنها در زمان قطعی برق، از برق ژنراتور آنها برای فعالیت چراغها استفاده کنیم.